Wat wilden we bereiken en wat hebben we gedaan?

In het bovenstaande thema hebben we het volgende speerpunt:

Speerpunt: Verbeteren van de openbare ruimte

Doelstelling

Verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming door een weginrichting conform het principe duurzaam veilig verkeer

Wat wilden we doen?

  • Intensiveren van onderhoud aan de wegen.

  • Uitvoeren wegenbeheerplan met effect-gestuurd beheer.

  • Gedragscampagne uitvoeren en aansluiten bij landelijke campagnes.

  • Mobiliteitsplan opstellen voor alle soorten vervoer (auto's, fietsers, brommers, ov) inclusief KPI's (kritieke prestatie indicatoren) en uitvoeringsprogramma.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Een aantal voorbeelden van werkzaamheden die de gemeente heeft kunnen doen van het extra geld voor onderhoud open verharding:

  • Een aantal inritten langs de Jan Benninghweg zijn opgepakt.

  • Een aantal rijwegen in de wijk Benning die niet voldeden aan de gestelde ambitie zijn over de gehele breedte opgepakt en herstraat. Hiermee voldoen de straten Lepelaar en Purperreiger aan de norm ‘heel en veilig’ en het ziet er een stuk beter uit.

  • Bij een tuinvereniging langs de Jan Benninghweg is het voetpad over de gehele breedte opgepakt.

  • De Kruidenpoort in Duivendrecht is voorzien van nieuwe verharding over de hele breedte.

  • Het voetpad dat aansluit op de Rozenburglaan is in zijn geheel herstraat.

Conclusie: Door het extra geld kan het team dagelijks onderhoud het straatwerk veel beter en grootschaliger oppakken waardoor het resultaat aanzienlijk beter is.

  • Het beheerplan is in 2018 vastgesteld en wordt jaarlijks aan de hand van de weginspectie integraal geactualiseerd. De wegen die aangepakt worden met grootonderhoud worden duurzaamveilig ingericht.

  • Het hele jaar door zijn verschillende gedragscampagnes geweest zoals:

    • Blokje om

    • Doortrappen in de vervoersregio

    • Week van verkeer

    • De scholen zijn weer open

    • Fietsverlichtingscampagne

  • Door de politie zijn in 2020 verder snelheids- en alcoholcontroles gehouden. Na afloop van de eerst “lockdown” werd vooral geconstateerd dat ondanks, dan wel door, een geringere verkeersintensiteit er geen vermindering in het aantal snelheidsovertredingen is opgetreden: die waren onverminderd hoog.

  • In 2020 is het voorstel om een strategisch mobiliteitsplan op te gaan stellen door de gemeenteraad aangenomen en gestart. Omdat de gemeente samen met Amsterdam ook deelneemt aan het opstellen van het Mobiliteitsprogramma Zuidoostflank, wat vooruitloopt op het Mobiliteitsplan Ouder-Amstel, zijn de toekomstige ontwikkelingen voor wat betreft De Nieuwe Kern, de Werkstad Overamstel en de Entrada, die nauw verbonden zijn met de Amsterdamse ontwikkelingen, ondergebracht bij het Zuidoostflankprogramma en is daar in 2020 vooral aandacht voor geweest. Deze beginfase is gebruikt voor het ophalen van informatie. Parallel aan de ambtelijke werkgroep, loopt er ook een raadswerkgroep, zodat deze gedurende het proces goed wordt geïnformeerd en het inzicht kan krijgen wat nodig is om het Mobiliteitsplan en de uitwerking te beoordelen. In dit mobiliteitsplan wordt ook aandacht besteed aan verkeersveiligheid. vanuit het perspektief van de bewoners alsook vanuit de ongevallen- en snelheidsdata . Op basis hiervan zal een aanpak worden opgesteld om de verkeersveiligeheid verder te verbeteren in de toekomst.

  • Er zijn in 2020 een aantal quick-wins uitgevoerd, om de verkeersveiligheid op de Machineweg te Ouderkerk aan de Amstel te verbeteren. In de dorpskern van Ouderkerk aan de Amstel zijn maatregelen getroffen om de vele wielrenners om te leiden en daardoor de verkeersveiligheid te vergroten. De grote infrastructurele projecten waren dit jaar in voorbereidende fase waarbij de eis tot een weginrichting conform het principe duurzaam veilig verkeer zijn meegenomen.

Doelstelling

Stimuleren van fietsgebruik

Wat wilden we doen?

  • Verkeerseducatie uitbreiden naar speciaal onderwijs zodat daar ook verkeersexamen afgenomen kan worden.

  • Gedragscampagne uitvoeren, aansluiten bij landelijke en regionale campagnes.

  • Uitvoeringsplan uitvoeren.

  • Inventarisatie fietsparkeren.

  • Er komt extra inzet op hoogwaardige en goed toegankelijke fietsenstallingen.

  • Het onderhoudsniveau van bestrating voor langzaam verkeer wordt tijdig op niveau gebracht op de plekken die niet voldoen aan de criteria van heel en veilig.

  • Onderzoeken of parkeertarief ABPZ nog aansluit bij tarief ABP Amsterdam.

Wat hebben we ervoor gedaan?

  • Dit onderwerp is zowel aangekaart bij de afdeling verkeerseducatie van de Vervoerregio Amsterdam als rechtstreeks bij De Pionier, maar mede door de beperkingen in de openstellingen van de basisscholen als gevolg van de coronacrisis (waardoor de verkeersexamens ook niet door konden gaan) moet dit verder nog een vervolg krijgen.

  • Zie hierboven voor informatie over bij welke gedragscampagnes er aangesloten is afgelopen jaar.

  • In 2016 is het Fietsstimulerinsgplan opgesteld wat dit jaar is gevalueerd en de uitkomst hiervan wordt meegenomen in het mobiliteitsplan.

  • De geplande overleggen en campagnes met externe partijen zijn (grotendeels) uitgevoerd.

  • Het fietspad langs de A2 is met groot onderhoud aangepakt en is daardoor weer goed te gebruiken. Daarnaast is de voorbereiding gestart van de Koninginnenbuurt. Voor meer uitleg daarover zie de paragraaf kapitaalgoederen.

  • Met de huidige tarieven voor het ABPZ zitten we als Ouder-Amstel hoger dan Amsterdam zodat een overloop van parkeren van het Amsterdamse naar ons deel van het ABP wordt voorkomen.

  • De uitbreiding van zowel de grote fietsenstalling bij de Jacob van Ruisdaelweg als de fietsenstalling op het Kerkplein in Duivendrecht en bij metrostation liggen in handen van externe partijen. Helaas draagt dit er aan bij, dat planningen vaak niet worden gehaald. Onze bijdrage is intensief overleg met de externe partijen om het proces te versnellen. Wel hebben we uitbreiding van het fietsparkeren op basaal niveau bij de Stramanweg kunnen realiseren.

Rijksstraatweg

Doelstelling

Verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming door een weginrichting conform het principe duurzaam veilig verkeer

Wat wilden we doen?

Integrale uitvoering van de Rijksstraatweg

Wat hebben we ervoor gedaan?

De voorbereiding van de Rijksstraatweg is grotendeels afgerond. Het inrichtingsplan met bewonersparticipatie is gereed vastgesteld en in december door het college vastgesteld. Zie voor meer informatie over dit project de paragraaf kapitaalgoederen.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf