Wat wilden we bereiken en wat hebben we gedaan?

In het bovenstaande thema hebben we het volgende speerpunt:

Speerpunt: Voldoende aanbod van kwalitatief, goed onderwijs

Doelstelling

Voor alle kinderen is er kwalitatief goed passend onderwijs in hun eigen wijk

Wat wilden we doen?

  • De gemeente volgt de resultaten op passend onderwijs actief door in overleg te treden met basis- en voortgezet onderwijs via de Lokale en Regionale Educatieve Agenda.

Wat hebben we gedaan?

Het Interventiemodel en regionale werkagenda langdurig verzuim en thuiszitten PO en VO Amstelland en de Meerlanden is ondertekend.

Vanuit de Stuurgroep aansluiting Onderwijs en Zorg wordt invulling gegeven aan de werkagenda en is daartoe een regionale aanjaaggroep opgezet.

In de Stuurgroep aansluiting Onderwijs en Zorg is kennis en informatie gedeeld over signalen en de beschikbare zorg en ondersteuning voor jongeren met stress en mentale problemen in coronatijd. Waar nodig en mogelijk zijn acties ondernomen.

In samenwerking met gemeente Uithoorn en Duo+ is een "Doorbraakoverleg" ingesteld om stagnatie van thuiszitterscasuistiek te voorkomen. Een van de uitkomsten is het vaststellen van criteria voor opschaling van thuiszitterscasuistiek vanuit het team leerplicht naar het Kernteam.

In samenwerking met de gemeente Diemen, belangenvereniging BOinK en de Beweging Tegen Kindermishandeling (BTK) zijn digitale bijeenkomsten 'Meldcode Kindermishandeling en Huiselijk geweld in de praktijk' verzorgd voor het basisonderwijs en kinderopvang.

Vanuit het lokaal onderwijsbeleid is subsidie verleend aan een drietal voorzieningen gerelateerd aan passend onderwijs:

  1. De HB+ voorziening Elementa, een voorziening bij de School of Understanding voor hoogbegaafde kinderen met een extra zorgbehoefte die uit het onderwijs zijn uitgevallen of dreigen uit te vallen.

  2. Het NT2-project in het VO van Amstelland voor extra taalondersteuning aan jongeren met het Nederlands als tweede taal.

  3. Het Techniekpact Amstelland.

Doelstelling

Voor alle kinderen zijn er kansen om zich optimaal te ontwikkelen

Wat wilden we doen?

  • Samen met scholen en de kinderopvang uitvoering geven aan de Lokale Educatieve Agenda. Er wordt uitvoering gegeven aan de Jaarplanning basisonderwijs met voor 2020 extra aandacht voor: Burgerschapsvorming, DemocraCity, Programmeeronderwijs en Poëzie en ouderbetrokkenheid.

  • Continueren van het voorschoolse aanbod voor peuters ook waarvan de ouders geen kinderopvangtoeslagrecht hebben.

Wat hebben we gedaan?

De activiteiten die in 2020 zijn uitgevoerd:

  1. De workshops debatteren van Iedereen Debatteert!;

  2. Het programmeeronderwijs en de workshops van Code Qube;

  3. Een digitaal bezoek van wethouder Van der Weele aan groep 6 van het Kofschip en een digitale boodschap aan alle basisschoolleerlingen op de Dag voor het Recht op Onderwijs en Ontwikkeling (20 november 2020).

Ook van overige door de gemeente gesubsidieerde activiteiten, zoals aanbod van het Loket Cultuureducatie Amstelland, het sport- en cultuuraanbod van de buurtcoaches van Coherente, de Gezonde School, het NME programma Let's do it Kids! en Bos-uitjes van Natuurwijs is door de scholen gebruik gemaakt.

Het Kofschip heeft een subsidie ontvangen voor het bevorderen van duurzaam partnerschap met ouders.

Het voorschoolse aanbod voor peuters van ouders zonder kinderopvangtoeslagrecht is geregeld in de subsidieregeling voorschoolse educatie en peuteropvang 2020. Ouders konden terecht bij een van de twee gesubsidieerde locaties voor voorschoolse educatie (VE): Tante Kaatje kinderopvang in Ouderkerk aan de Amstel en Kinderopvang Toverkruid in Duivendrecht. Het aanbod is in 2020 uitgebreid van 10 naar 11 uur per week (verdeeld over minimaal twee dagen), om een betere aansluiting te maken op het opvangaanbod van de aanbieders.

Bepaalde activiteiten uit het onderwijsprogramma hebben door de coronauitbraak geen doorgang kunnen vinden. De bezoeken van de groepen 7 aan het gemeentehuis en het debattoernooi van de groepen 8 hebben niet plaatsgevonden. Ook het praktisch verkeersexamen, de poëzie-lessen zijn niet doorgegaan en de oudercursus Taal voor Thuis is ook afgelast.

De Week van Respect heeft in onze gemeente niet plaatsgevonden omdat de scholen het thema diversiteit op andere wijze invulling willen geven. Samen met het onderwijs is naar een nieuwe activiteit gezocht. Besloten is dat iedere school de beschikbare subsidie voor diversiteit/burgerschapsvorming naar eigen inzicht besteedt. Het Kofschip en de Jan Hekmanschool hebben gekozen voor het Amsterdamse project Gelijk = Gelijk?.

Doelstelling

In samenwerking met de schoolbesturen te komen tot een vernieuwend aanbod van basisonderwijs en eventueel voortgezetonderwijs in de nieuwe wijk 'De Nieuwe Kern'

Wat wilden we doen?

  • Onderzoek vervolgen naar de behoefte aan onderwijsvoorzieningen in de nieuw te ontwikkelen wijken van onze gemeente zoals voor De Nieuwe Kern (DNK), Entradagebied en ABP in samenwerking met de buurgemeenten.

Wat hebben we gedaan?

De behoefte aan onderwijsvoorzieningen is afhankelijk van het aantal en de grootte van de nieuwbouwwoningen. Vooralsnog is voor het basisonderwijs uitgegaan van drie alles-in-één scholen in De Nieuwe Kern en één in het Entradagebied. Daarnaast is in de omgeving Ouder-Amstel en Zuidoostflank Amsterdam behoefte aan twee nieuwe scholen voor voortgezet onderwijs. In overleg met de regio moet gekeken worden waar deze scholen het best een plek kunnen krijgen.

Als zoekgebieden voor een middelbare school zijn aangewezen:

  1. gebied nabij station Strandvliet/Arena/SMH;

  2. Gebied nabij station Duivendrecht;

  3. De locatie van het huidige P2-parkeerterrein.

De aanvraag van ASKO scholen tot het stichten van een oecumenische basisschool in De Nieuwe Kern is afgewezen omdat woningbouwplannen nog niet onherroepelijk zijn. ASKO heeft administratief beroep ingediend bij het ministerie van OCW. In het onderwijsoverleg (LEA) zijn de besturen door de portefeuillehouder op de hoogte gehouden van de voortgang van de woningbouwplannen. Verschillende schoolbesturen hebben interesse om in De Nieuwe Kern een voorziening 0-18 jaar te starten, in samenwerking met kinderopvang en voortgezet onderwijs.

Doelstelling

Voor alle doelgroepkinderen van 2-4 jaar is een voorschoolse educatie- (VVE) plek beschikbaar

Wat wilden we doen?

  • meer uren inzet VVE-coördinatie

  • het voorschoolse aanbod continueren

  • doorgaande lijn tussen voor- en vroegschool blijven stimuleren

  • netwerk rondom jonge kinderen blijven versterken

  • ouders (thuis) ondersteunen

  • monitoren resultaatafspraken

Wat hebben we gedaan?

Het aantal uren inzet VVE-coördinatie is vastgesteld op 8 uur per week.

Per 1 augustus is het aanbod voorschoolse educatie (VE) voor peuters van 2,5-4 jaar uitgebreid tot 960 uur in 1,5 jaar. Dit komt neer op gemiddeld 16 uur per week. De startleeftijd is vastgesteld op 2 jaar om het risico op achterstand zoveel mogelijk te beperken. In het eerste half jaar hebben de doelgroeppeuters, net als reguliere peuters zonder toeslagrecht, recht op 11 uur per week opvang op een VE-locatie.

Het bereik van doelgroeppeuters is 100%. De VVE-coördinator heeft alle kinderen met een indicatie voor voorschoolse educatie kunnen plaatsen.

Tijdens de lockdown hebben de kinderopvanglocaties allerlei activiteiten ondernomen. Zo heeft de peuteropvang tasjes aan alle ouders van de VE-groepen uitgedeeld. Dit om de taalontwikkeling te stimuleren en meteen ook contact te houden. Ook hebben pedagogisch medewerkers filmpjes gemaakt met bijvoorbeeld liedjes per thema. Zo konden kinderen samen met ouders oefenen.

In 2020 is aandacht besteed aan het gebruik van de peuterestafette voor de overdracht van kindgegevens naar de basisschool. Dit behoeft blijvend aandacht.

De VVE-coördinator heeft de overgang van doelgroeppeuters van kinderopvang naar basisschool op kindniveau gevolgd om een soepele overgang te bevorderen.

Met ingang van 1 januari 2020 is de ouder-kind coach ook in de kinderopvang ingezet.

In Duivendrecht was het aantal kinderen met een extra zorgbehoefte groot in 2020. Daartoe is intensief overleg gevoerd met de kinderopvang en eenmalig subsidie verstrekt ter compensatie van de extra uren van de zorgcoordinator.

De ouder-kind coaches en het Kernteam hebben een grote rol gespeeld in de zorg voor kinderen in een kwetsbare positie in coronatijd. Alle kanalen voor hulp en ondersteuning zijn door kinderopvang en onderwijs ingezet.

De oudercursus Taal voor Thuis is vanwege de coronauitbraak geannuleerd. Door de ouder-kind coaches en het Kernteam is zoveel mogelijk ondersteuning op maat aangeboden.

Vanwege de hoge druk op het onderwijs en de kinderopvang in coronatijd is de monitoring van de resultaatafspraken gestagneerd, omdat de benodigde gegevens niet konden worden aangeleverd.

Doelstelling

Goede, veilige en gezonde schoolgebouwen voor leerlingen en leerkrachten met aandacht voor de ontwikkeling van een Kindcentrum

Wat wilden we doen?

  • Opdracht verlenen om een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheden voor een nieuw Integraal Kind Centrum, te ontwikkelen in combinatie met sporthal en algemene voorzieningen. Dit nieuwe IKC zal eventueel kunnen dienen als vervangende huisvesting voor de basisscholen Het Kofschip en Amstelschool. Dit hele onderzoekstraject wordt in nauwe samenwerking gedaan met het schoolbestuur en alle andere betrokken partijen.

Wat hebben we gedaan?

In december 2020 heeft de gemeenteraad besloten tot het uitvoeren van een verdiepend onderzoek naar de mogelijkheid tot de bouw van twee scholen onder één dak met kinderopvang en behoud of verplaatsing van de sporthal en maatschappelijke voorzieningen op locatie Bindelwijk.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf