Wat wilden we bereiken en wat hebben we gedaan?

In het bovenstaande thema hebben we het volgende speerpunt:

Speerpunt: Het versterken van vertrouwen en verantwoordelijk

Doelstelling

Het wegnemen van obstakels in het bijstandsbeleid die meedoen in de samenleving in de weg staan

Wat wilden we doen?

  • Onderzoek naar mogelijkheden van een bijstandsbeleid dat meer gericht is op talent en affiniteit van mensen dan op repressie.

  • De begeleiding van mensen naar werk is geïntensiveerd door extra capaciteit op re-integratietrajecten. Wij verwachten hiermee meer mensen met een bijstandsuitkering aan het werk te krijgen.

  • De schriftelijke communicatie met inwoners vanuit de participatiewet wordt verbeterd door meer begrijpelijk taalgebruik in plaats van een juridische benadering.

  • De gemeente gaat vanuit het eigen terugvorderingsbeleid eerder en sneller meewerken aan schuldregelingen. De Wet geeft daartoe sinds dit jaar de mogelijkheden.

  • De regels voor Bijzondere Bijstand worden aan gepast waarbij de aanvraag vanuit het perspectief van de inwoners eenvoudiger wordt.Het Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen (BBZ) wordt aangepast wegens een wetswijziging. Hierbij wordt gekeken of de procedures vereenvoudigd kunnen worden.

Wat hebben we gedaan?

In de uitvoering zijn we gestart met het project De omgekeerde toets. Doel van dit project is om eerst uit te gaan van wat nodig is en vervolgens hoe dit binnen de juridische kaders past. Ook is er een nieuwe handhavingsnota opgesteld in samenwerking met Uithoorn en Duo+.

In het najaar is tijdelijk extra capaciteit ingezet om mensen die wegens de coronacrisis in de bijstand zijn beland uit de uitkering te laten stromen. Door deze extra inzet is de stijging aantal bijstandsuitkeringen door de coronacrisis beperkt gebleven, namelijk van 176 naar 186 uitkeringen.

In de uitvoering is een project gestart door de afdeling communicatie om alle brieven en beschikkingen die worden verstuurd na te kijken op begrijpelijk taalgebruik. Tevens is het doel om alle communicatiemiddelen, zoals folders opnieuw na te kijken.

Er is nieuw terugvorderingsbeleid vastgesteld door het college. Door de wetswijziging en dit nieuwe beleid kan de gemeente nu sneller meewerken aan een minnelijke regeling voor mensen met schulden.

Een project om eerder en sneller mee te werken aan schuldregelingen is gestart samen met Uithoorn en Duo+. De verwachting is dat het in 2021 wordt afgerond.

Er zijn nieuwe beleidsregels terugvordering vastgesteld door het college, waarin de terugvordering voor de BBZ is opgenomen. Ook is de aanvraagprocedure nogmaals doorgelopen.

Doelstelling

Het effectief ondersteunen van minima

Wat wilden we doen?

  • Uitvoering van het aangepaste minimabeleid per 2020, met onder andere het breder toegankelijk maken van sommige minimaregelingen zoals het Jeugdfonds, sport en cultuur. Verder is er een verhoging van het Declaratiefonds waardoor de gebruiksmogelijkheden worden vergroot.

  • De voedselbank zal een structurele subsidie ontvangen.

Wat hebben we gedaan?

Het gebruik van het Declaratiefonds is op hetzelfde niveau gebleven als het vorig jaar. Dit is een goed resultaat, omdat de verwachting door de coronacrisis was dat er minder gebruik van gemaakt zou worden. Van het jeugdfonds Sport en Cultuur hebben 30 kinderen gebruik gemaakt.

De voedselbank ontvangt een structurele subsidie van € 2000,- per jaar.

Doelstelling

Nieuwkomers in de gemeente goed ondersteunen bij het leren van de taal en inburgering

Wat wilden we doen?

  • Plan van aanpak opstellen met betrekking tot de nieuwe wet inburgeringsplichtigen die per 2021 wordt verwacht.

  • Samen met twee andere gemeenten is in 2020 een subsidie aangevraagd om alle voorbereidingen te treffen voor de inrichting en uitvoering van de nieuwe wettelijke taken op het gebied van inburgering.

  • Onderzoek naar aankoop gezamenlijke inburgeringstrajecten met de DUO-gemeenten.

Wat hebben we gedaan?

In oktober 2020 is de beleidsnota over de nieuwe Wet inburgering 'Investeren in Inburgeren, Integreren en Participeren 2020-2024' door de raad vastgesteld. Deze nota wordt in 2021 vertaald in een uitvoeringprogramma waarin de acties, producten en formatie die nodig zijn voor de implementatie worden beschreven. In de loop van 2020 is bekend geworden dat de invoering van de wet is uitgesteld tot 1 januari 2022.

De subsidie-aanvraag voor een pilot financieel ontzorgen die Ouder-Amstel met twee andere gemeenten had aangevraagd, is afgewezen. Ouder-Amstel en Uithoorn zullen beiden in 2021 starten met een pilot ter voorbereiding op de nieuwe werkwijze onder de nieuwe wet. Financieel ontzorgen is een onderdeel daarvan.

Ouder-Amstel heeft (net als Uithoorn) de mogelijkheid om inburgeraars te laten deelnemen aan de inburgeringstrajecten die zijn ingekocht door gemeente Amsterdam.

Doelstelling

Inwoners met betalingsachter standen eerder in beeld krijgen en uit eigen beweging hulp aanbieden.

Wat wilden we doen?

  • Pilot starten waarbij door middel van vroeg-signalering op huisbezoek wordt gegaan. Er wordt een plan gemaakt om de betalingen weer opgang te brengen en er wordt gekeken of andere hulpverlening nodig is.

Wat hebben we gedaan?

Na de start van de pilot in december 2019 is het bezoeken van inwoners met betalingsachterstanden door corona gestopt. Er is omgeschakeld naar bellen en het versturen van brieven om met inwoners in contact te komen. Door onregelmatige aanlevering van signalen en technische problemen zijn er weinig matches geweest. Vanaf 1 januari 2021 is vroegsignalering een wettelijke taak geworden.

Doelstelling

Budgetbeheer preventief inzetten

Wat wilden we doen?

  • Pilot waarbij inwoners budgetbeheer ontvangen ter voorkoming van schuldhulpverlening of bewindvoering en waarbij zij getraind worden om na verloop van tijd financieel zelfredzaam te zijn.

Wat hebben we gedaan?

In 2020 zijn geen mogelijkheden geweest om de pilot op te zetten. Dit wordt doorgeschoven naar 2021.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf